5.00
(1 Ocena)
Kapitan – unijne świadectwo kwalifikacji kapitana żeglugi śródlądowej
Kategorie: kursy - żegluga śródlądowa
O kursie
celu uzyskania unijnego świadectwa kwalifikacji kapitana żeglugi śródlądowej, należy spełnić jeden z poniższych wymagań:
- ukończenie zatwierdzonego programu szkolenia obejmującego standardy kompetencji oraz odpowiadającej im wiedzy i umiejętności dla poziomu zarządzania trwającego co najmniej trzy lata, odbycie w ramach tego zatwierdzonego programu szkolenia lub po jego ukończeniu praktyki pływania w służbie pokładowej na statku niebędącym małym statkiem wynoszącej co najmniej 360 dni oraz posiadanie świadectwa operatora radiowego albo
- odbycie praktyki pływania w służbie pokładowej na statku niebędącym małym statkiem wynoszącej co najmniej 180 dni i w trakcie odbywania tej praktyki posiadanie unijnego świadectwa kwalifikacji sternika żeglugi śródlądowej lub świadectwa sternika – uznanego na podstawie art. 35 ust. 3, uzyskanie pozytywnego wyniku z egzaminu z zakresu wiedzy i umiejętności wymaganych na tym stanowisku oraz posiadanie świadectwa operatora radiowego, albo
- odbycie praktyki pływania w służbie pokładowej na statku niebędącym małym statkiem wynoszącej co najmniej 540 dni lub – w przypadku, w którym wnioskodawca może przedstawić dowód posiadania doświadczenia zawodowego wynoszącego co najmniej 500 dni, które wnioskodawca zdobył na statku morskim w charakterze członka załogi pokładowej – co najmniej 180 dni, uzyskanie pozytywnego wyniku z egzaminu z zakresu wiedzy i umiejętności wymaganych na tym stanowisku oraz posiadanie świadectwa operatora radiowego, albo
- posiadanie przed przystąpieniem do zatwierdzonego programu szkolenia co najmniej pięcioletniego doświadczenia zawodowego lub co najmniej 500 dni doświadczenia zawodowego na statku morskim jako członek załogi pokładowej lub ukończonego, przed przystąpieniem do zatwierdzonego programu szkolenia, szkolenia zawodowego trwającego co najmniej trzy lata, ukończenie zatwierdzonego programu szkolenia obejmującego standardy kompetencji oraz odpowiadające im wiedzę i umiejętności dla poziomu zarządzania trwającego co najmniej półtora roku, odbycie w ramach tego zatwierdzonego programu szkolenia praktyki pływania w służbie pokładowej na statku niebędącym małym statkiem wynoszącej co najmniej 180 dni, a po ukończeniu tego programu odbycie praktyki pływania w służbie pokładowej na statku niebędącym małym statkiem wynoszącej co najmniej 180 dni oraz posiadanie świadectwa operatora radiowego.
Kolejnym etapem jest złożenie z wynikiem pozytywnym egzaminu z zakresu wymaganej wiedzy i umiejętności praktycznych składający się z:
- Egzamin pisemny – test;
- Egzamin pisemny – planowanie trasy;
- Egzamin ustny – odpowiedzi na pytania przed komisją egzaminacyjną;
- Egzamin praktyczny – sterowanie i manewrowanie statkiem.
Czego się nauczysz?
- Przypomnisz sobie oznakowanie pływające i lądowe
- Omówimy locję Polski i Europy, z naciskiem na obszar Szczecina gdzie odbędzie się egzamin
- Poznasz tricki by zapamiętać sygnały dźwiękowe
- Omówimy wszystkie manewry
- Przypomnisz sobie budowę i stateczność statku
Zawartość kursu
Wprowadzenie
-
O nas
-
Na dobry początek chcielibyśmy się dowiedzieć na jaki patent się przygotowujesz?
Przepisy prawa
-
Regulacje prawne
-
Przepisy miejscowe
Oznakowanie lądowe
-
Znaki zakazu A1
-
Znaki zakazu A2, A3, A4
-
Znaki zakazu A5, A5.1, A6
-
Znaki zakazu A7, A8, A9
-
Znaki zakazu A10, A11, A12
-
Znaki zakazu A13, A14, A15
-
Znaki zakazu A16, A17, A18
-
Znaki zakazu A19, A20
-
Znaki nakazu B1, B2a, B2b
-
Znaki nakazu B3a, B3b, B4a, B4b
-
Znaki nakazu B5, B6, B7
-
Znaki nakazu B8, B9a, B9b
-
Znaki nakazu B10, B11a, B11b
-
Znaki ograniczenia C1, C2, C3
-
Znaki ograniczenia C4, C5
-
Znaki zalecenia D1a, D1b
-
Znaki zalecenia D2, D3
-
Znaki Informacyjne E1, E2, E3
-
Znaki Informacyjne E4a, E4b, E5
-
Znaki informacyjne E5.1, E5.2, E5.3
-
Znaki informacyjne E5.4, E5.5, E5.6, E5.7
-
Znaki informacyjne E5.8, E5.9, E5.10, E5.11
-
Znaki informacyjne E5.12, E5.13, E5.14, E5.15
-
Znaki informacyjne E6, E7, E7.1
-
Znaki informacyjne E8, E9a, E9b
-
Znaki informacyjne E10a, E10b, E11
-
Znaki informacyjne E12a, E12b, E13
-
Znaki informacyjne E14, E15, E16
-
Znaki informacyjne E17, E18, E19
-
Znaki informacyjne E20, E21, E22
-
Znaki informacyjne E23, E24
-
Znaki pomocnicze
Oznakowanie pływające i brzegowe szlaku żeglownego
-
Prawa granica szlaku żeglownego
-
Lewa granica szlaku żeglownego
-
Rozgałęzienie szlaku żeglownego
-
Rozgałęzienie szlaku żeglownego 2
-
Przebieg szlaku blisko prawego brzegu
-
Przebieg szlaku blisko lewego brzegu
-
Przykład zastosowania znaków brzegowych
-
Przejście szlaku żeglownego z prawego do lewego brzegu
-
Przejście szlaku żeglownego z lewego do prawego brzegu
-
Przykłady zastosowania znaków przejść szlaku żeglownego od brzegu do brzegu
-
Oznakowanie miejsc niebezpiecznych i przeszkód żeglugowych 1 – znaki stałe prawy brzeg
-
Oznakowanie miejsc niebezpiecznych i przeszkód żeglugowych 2 – znaki stałe lewy brzeg
-
Oznakowanie miejsc niebezpiecznych i przeszkód żeglugowych 3 – znaki stałe na środku drogi wodnej
-
Przykład zastosowania znaków dla miejsc niebezpiecznych i przeszkód żeglugowych
-
Oznakowanie miejsc niebezpiecznych i przeszkód żeglugowych 4 – znaki pływające prawy brzeg
-
Oznakowanie miejsc niebezpiecznych i przeszkód żeglugowych 5 – znaki pływające lewy brzeg
-
Przykład zastosowania znaków dla miejsc niebezpiecznych i przeszkód żeglownych 2
-
Znaki kardynalne – N
-
Znaki kardynalne – E
-
Znaki kardynalne – S
-
Znaki kardynalne – W
-
Znaki kardynalne – przykład i sposób na zapamiętanie
-
Znaki odosobnionego niebezpieczeństwa
-
Znaki wskazujące wodę bezpieczną / żeglowną
-
Oznakowanie wyjść szlaków żeglownych z jezior lub szerokich dróg wodnych – prawa strona wejścia
-
Oznakowanie wyjść szlaków żeglownych z jezior lub szerokich dróg wodnych – lewa strona wejścia
-
Oznakowanie akwenów zamkniętych lub ograniczonych
-
Oznakowanie filarów mostów – pławy i reflektory radarowe
-
Oznakowanie linii napowietrznych – pławy i reflektory radarowe
Oznakowanie statku
-
Oznakowanie wzrokowe statku
-
Kąty świecenia świateł, statek poniżej 110 m długości i 12 m szerokości
-
Statki o długości 110m oraz zestawy pchane
-
Zestawy pchane więcej niż dwa z rufy, scalone materiały i obiekty pływające
-
Zestawy sprzężone i pchane z dwoma pchaczami
-
Zestawy holowane 1
-
Zestawy holowane 2
-
Zestawy holowane 3
-
Statki żaglowe
-
Małe statki
-
Statki przewożące ładunki niebezpieczne
-
Statki przewożące ładunki niebezpieczne 2
-
Statki z pierwszeństwem przejścia i utraconą zdolnością manewrową
-
Promy
-
Statki na postoju
-
Statki na postoju 2
-
Promy na postoju
-
Kotwice statków mogące stanowić zagrożenie dla ruchu żeglugowego
-
Sieci lub sprzęt połowowy
-
Statki lub sprzęt wykonujący prace na drodze wodnej
-
Statki porządkowe i administracyjne, ochrona falowania
-
Statki z ograniczoną zdolnością manewrową, zajęte połowem
-
Statki prowadzące prace podwodne, zajęte trałowaniem min oraz pilotażem
-
Sygnały wzywania pomocy
Sygnały dźwiękowe
-
Opis sygnałów
-
Sygnały ogólne
-
Sygnały wyprzedzania i zawracania
-
Sygnały wejścia, wyjścia do/z portu lub drogi wodnej oraz przecinanie głównej drogi wodnej
-
Sygnały podczas ograniczonej widzialności
-
Klucz do zapamiętania sygnałów manewrowych
-
Mijanie lewymi burtami
-
Mijanie prawymi burtami
-
Wyprzedzanie przez prawą burtę
-
Wyprzedzanie przez lewą burtę
-
Zawracanie oraz dodatkowe sygnały
-
Sygnały na krzyżówce oraz dodatkowe sygnały
-
Sygnały przecięcia głównej drogi wodnej
Locja Europy
-
Klasyfikacja europejskich dróg wodnych
-
Główne rzeki w Europie
-
Filmy Niemcy (Berlin-Szczecin)
Locja Polski
-
Klasyfikacja polskich śródlądowych dróg wodnych
-
Śródlądowe drogi wodne w polsce
-
Międzynarodwoe Drogi Wodne W Polsce
-
Dolna Odra
-
Iinformatory nawigacyjne
-
Trasa egzaminacyjna
01:29
Budowa statku
-
Budowa kadłuba
-
Grodzie wodoszczelne
-
Płaszczyzny kadłuba
-
Rodzaje obrysów wręgowych
-
Przekrój poprzeczny kadłuba
-
Niskie dno podwójne
-
Węzeł pokładowo lukowy
-
Wyposażenie dodatkowe statku
-
Wyposażenie kotwiczne
-
Rodzaje kotwic
-
Pędniki
Budowa silników
-
Rodzaje silników napędowych
-
Układ pracy silnika czterosuwowego
-
Układ pracy silnika dwusuwowego
-
Budowa wału korbowego
-
Mechanizmy pomocnicze
-
Rurociągi i przewody
Teoria prowadzenia statku
-
Możliwe ruchy statku
-
Planowanie manewrów
-
Budowa rzeki
-
Rozkład prędkości wody w rzece
-
Wzorowy przykład ruchu na rzece
-
Mijanie i wyprzedzanie się statków
Eksploatacja statku
-
Rodzaje dokumentów statkowych
-
Świadectwo zdolności żeglugowej
-
Podział na rejony pływania
-
Świadectwo pomiarowe
-
Książka olejowa
-
Inne dokumenty statkowe
-
Rodzaje dokumentów załoganta
-
Żeglarska książeczka pracy
-
Rodzaje dokumentów przewozowych
Wypadki żeglugowe
-
Czym jest wypadek żeglugowy
-
Obowiązki kierownika statku
-
Meldunek o wypadku żeglugowym
Egzamin
Przygotowanie do egzaminu przed Centralną Komisją Egzaminacyjną
-
Wprowadzenie
-
Część pisemna – testy
-
Część pisemna – planowanie trasy
-
Część ustna – odpowiedzi przed komisją
-
Część praktyczna – manewrowanie statkiem
-
Ćwiczenie – planowanie trasy 1
-
Ćwiczenie – planowanie trasy 2
-
Przykładowe pytania na egzamin ustny
-
Egzamin wewnętrzy – testy
Oceny i recenzje uczniów
5.0
Łącznie 1 Ocena
5
Ocena 1
4
Ocena 0
3
Ocena 0
2
Ocena 0
1
Ocena 0
Bardzo fajna forma kursu można zajrzeć zawsze i wszędzie. Jeszcze jak by było coś z planowania trasy to będzie extra. I jakieś egzaminy jeszcze wprowadzić coś w stylu jak macie na ADN żeby sprawdzić swoją wiedzę to już calkiem bomba bedzie.