Kapitan – szczególne zezwolenie na uprawianie żeglugi na wodach morskich
Kategorie: kursy - żegluga śródlądowa

O kursie
Kurs przygotowujący do egzaminu na uzyskanie szczególnego zezwolenia dla kapitana na uprawianie żeglugi po wodach morskich.
Zgodnie z przepisami egzamin podzielony jest na dwie części:
- część pisemna – test,
- część ustna – odpowiedź przed komisją egzaminacyjną.
Zakres tematyczny na egzaminie to kompetencje oraz przypadająca im wiedza i umiejętności określona w części III załącznika nr I do dyrektywy z dnia 2 sierpnia 2019 r. uzupełniającej dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/2397 w odniesieniu do standardów dotyczących: kompetencji oraz odpowiadających im wiedzy i umiejętności, egzaminów praktycznych, zatwierdzania symulatorów oraz stanu zdrowia – link – obejmujący między innymi:
- Systemy oznakowania zgodne z SIGNI (Signalisation de voies de Navigation Intérieure) i IALA (Międzynarodowe Stowarzyszenie Służb Oznakowania Nawigacyjnego);
- Międzynarodowe przepisy o zapobieganiu zderzeniom na morzu (MPDM);
- Cechy hydrologiczne, meteorologiczne i morfologiczne dróg wodnych o charakterze morskim – ze szczególnym uwzględnieniem pływów;
- Nawigacja, dodatkowe wyposażenie statku;
- Ratownictwo, ITR (indywidualne techniki ratunkowe);
- Systemy rozgraniczenia i kontroli ruchu;
- Umiejętność posługiwania się mapami i pomocami nawigacyjnymi.
Czego się nauczysz?
- Możliwość uczestniczenia w egzaminie na szczególne zezwolenie dla kapitana na uprawianie żeglugi po wodach morskich
Zawartość kursu
Wprowadzenie
-
O kursie
-
Nawigacja
System IALA
Tematyka związana z oznakowaniem w systemie IALA
-
System IALA
-
Opis znaków bocznych w Regionie A
-
Znaki kardynalne
-
Znak odosobnionego niebezpieczeństwa
-
Znak bezpiecznej wody
-
Znaki specjalne
-
Tymczasowa pława wrakowa
-
Opis charakterystyki świateł
-
Opis charakterystyki świateł na mapach
Nawigacja
-
Wstęp do nawigacji
-
Nawigacja satelitarna
-
Nawigacja pilotowa
-
Nawigacja terestyczna
-
Kurs
-
Namiar
-
Kompas deklinacja
-
kompas dewiacja
-
Kompas satelitarny
-
Pozycja statku
-
LOG
-
Linie pozycyjne
-
Nawigacja radarowa
-
Inne definicje prowadzonych nawigacji
-
Wydawnictwa nawigacyjne
-
Łączność
-
Służba kontroli ruchu VTS
-
Międzynarodowy Kod Sygnałowy
Hydro – i Meteorologia
-
Wprowadzenie
-
Atmosfera i jej struktura
-
Rodzaje chmur
-
Front chłodny, ciepły i zakludowany
-
Wiatr i stan morza
-
Pływy
Ratownictwo i bezpieczeństwo
-
Konwencja SOLAS
-
Kodeks LSA
-
SAR Search and Rescue
-
System GMDSS
-
Cyfrowe wywołanie selektywne
-
Radiopławy awaryjne EPIRB
-
Transpondery radarowe SART
-
Satelitarne systemy radiokomunikacyjne
-
NAVTEX
Statki śródlądowe na wodach morskich
-
Przepisy prawa
-
Definicje
-
Rejony pływania
-
Dodatkowe wyposażenie dla statków śródlądowych na wodach morskich
-
Urządzenia ratunkowe (Załącznik nr 1)
-
Urządzenia nawigacyjne, radiowe, środki sygnałowe, wydawnictwa i podręczniki (Załącznik nr 2)
-
Sprzęt pożarniczy i ochrony przeciwpożarowej (Załącznik nr 3)
-
Podsumowanie
Przepisy MPDM Przepisy ogólne
Międzynarodowe Przepisy o Zapobieganiu Zderzeniom na Morzu (MPZZM), określane skrótowo jako Międzynarodowe prawo drogi morskiej (MPDM).
-
Podstawy prawne
-
Organizacja IMO
-
MPDM Prawidło 1
-
MPDM Prawidło 2
-
MPDM Prawidło 3 (Definicje)
-
MPDM Prawidło 4 i 5
-
MPDM Prawidło 6
-
MPDM Prawidło 7
-
MPDM Prawidło 8
-
MPDM Prawidło 9 Wąskie przejścia
-
MPDM Prawidło 10 System rozgraniczenia ruchu
-
MPDM Prawidło 11
-
MPDM Prawidło 12 Statki żaglowe
-
MPDM Prawidło 13 Wyprzedzanie
-
MPDM Prawidło 14 Statki idące wprost na siebie
-
MPDM Prawidło 15 Kursy przecinające się
-
MPDM Prawidło 16 Działanie statku ustępującego
-
MPDM Prawidło 17 Działanie statku z pierwszeństwem
-
MPDM Prawidło 18 Wzajemne obowiązki statków
-
MPDM Prawidło 19 Zachowanie podczas ograniczonej widzialności
Przepisy MPDM światła statkowe
-
Prawidło 20 Zakres stosowania
-
Prawidło 21 Definicje
-
Prawidło 22 Widzialność świateł
-
Prawidło 23 Statki z napędem mechanicznym w drodze
-
Prawidło 24 Holowanie i pchanie
-
Prawidło 25 Statki żaglowe i wiosłowe w drodze
-
Prawidło 26 Statki rybackie
-
Prawidło 27 Statki nie odpowiadające za swoje ruchy
-
Prawidło 27 Statki o ograniczonej zdolności manewrowej
-
Prawidło 27 Statki o ograniczonej zdolności manewrowej zajęte pracami pogłębiarksimi
-
Prawidło 27 Statki o ograniczonej zdolności manewrowej zajęte pracami podwodnymi
-
Prawidło 28 Statki ograniczone swym zanurzeniem
-
Prawidło 29 Statki pilotowe
-
Prawidło 30 Statki zakotwiczone i na mieliźnie
Przepisy MPDM Sygnały dźwiękowe i świetlne
-
Prawidło 32 Definicje
-
Prawidło 33 Wyposażeni w środki dźwiękowe
-
Prawidło 34 Sygnały manewrowe i ostrzegawcze
-
Prawidło 35 Sygnały dźwiękowe w ograniczonej widzialności
-
Prawidło 36 Sygnały zwrócenia uwagi
-
Prawidło 37 Sygnały wzywania pomocy
-
Prawidło 38 Zwolnienia
Praca na mapach
-
Wprowadzenie do tematu map nawigacyjnych
-
Rodzaje map morskich
-
Podstawowe informacje o mapach
-
Skala mapy i jej znaczenie
-
Układ współrzędnych geograficznych
-
Oznaczenia i symbole stosowane na mapach
-
Praca z mapami papierowymi
-
Podstawowe narzędzia nawigacyjne
-
Wyznaczanie pozycji na mapie
-
Planowanie trasy na mapie
Egzamin
Opis egzaminu państwowego oraz egzamin wewnętrzny
-
Wprowadzenie
-
Część pisemna – test
-
Egzamin wewnętrzny
-
Część ustna – odpowiedź przed Komisją
Oceny i recenzje uczniów
Brak recenzji